Thursday, 3 February 2022

KESIMPULAN

 7.0 KESIMPULAN

Jamak dan qasar merupakan satu keringanan (rukhsah) yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada hambanya untuk memudahkan seseorang daripada kesulitan dan kesusahan yang dialami ketika bermusafir.Hal Ini dapat membuktikan rahmat dan kasih sayang Allah pada kita semua agar tiada alasan dari mendirikan solat yang telah disyariatkan kepada kita.Selain itu ia juga merupakan satu anugerah dan lambang bahawa Islam itu tidak pernah memberatkan umatnya, sebaliknya Islam itu agama yang mudah.

Firman Allah di dalam surah Al - Baqarah ayat 185 :

ۗيُرِيْدُ اللّٰهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيْدُ بِكُمُ الْعُسْرَ

Yang bermaksud : Allah mengkehendaki bagi kamu kemudahan dan dia tidak mengkehendaki untuk kamu kesulitan.

Terdapat beberapa pendapat ulama yang perlu diteliti dalam menentukan kadar jarak musafir yang diharuskan qasar. Pandangan yang berbeza di antara ulama ini bukanlah satu pergaduhan, akan tetapi ianya adalah pendapat ulama berdasarkan kebijaksanaan dan kemantapan ilmu mereka melalui pemahaman yang begitu mendalam berdasarkan dalil Al-Quran dan hadis.


            Seseorang musafir itu  perlulah melengkapi syarat-syarat jamak dan qasar selain daripada jarak perjalanan. Oleh itu, ntara salah satu syarat qasar solat adalah perjalanan itu tidaklah bertujuan untuk melakukan maksiat. Jika kita bertujuan pergi musafir untuk bermaksiat, maka tidak dibolehkan kerana keringanan syarak tidak diberi kepada maksiat dan jika seseorang itu berniat untuk pergi melakukan maksiat, maka tidak dibolehkan jamak qasar kerana jamak qasar kerana ianya sebahagian daripada keringanan agama. Maka gugurlah hukum rukhsah solat jamak dan qasar dan wajiblah kepada seseorang itu menunaikan dengan hukum asal tanpa jamak dan qasar. Tetapi jika tidak bertujuan untuk melakukan maksiat, sampai disana berlakunya maksiat, maka dibolehkan untuk jamak qasar.

            Antara hikmah disyariatkan solat qasar dan jamak adalah menjadi tanda kasih sayang Allah terhadap umat Nabi Muhammad SAW agar hambanya dapat melakukan ibadah solat tanpa adanya alasan untuk meninggalkannya. Selain itu, ianya secara tidak langsung dapat memberi keringanan kepapa umat Islam untuk menunaikan solat fardu ketika bermusafir. Seterusnya, menggalakkan Umat Islam bermusafir dan berjalan di muka bumi Allah. Dengan berhijrah ke tempat lain, seseorang itu berupaya dalam membangunkan jati diri dengan pengalaman dan situasi baru serta dapat membina kehidupan yang lebih baik.

Di sini perlu diingatkan dan dititikberatkan bahawa, beramallah sesuatu perkara itu dengan ilmu pengetahuan dan adanya fakta yang sahih dan bukanlah sekadar ikutan bahkan sengaja mencari jalan atu pendapat yang lebih mudah dan ringan sehingga menjadikannya bersenang-senang dalam melaksanakan ibadah. Perkara sebegini amatlah dicela oleh para ulama salaf dan khalaf, bahkan ulama bersepakat bahawa diharamkan di sudut syarak apabila seseorang itu memilih-milih pendapat untuk kemudahan mahupun mengikut hawa nafsu.

Para Ulama salaf dan Khalaf amat bertegas dengan amalan memilih pendapat yang mudah. Daripada seorang ulama tabiin iaitu Imam Sulaiman al-Taimi :

ان اخذت برخصة كل عالم اجتمع فيك الشر كله

Yang bermaksud: “Jika kamu mengambil rukhsah dari setiap orang alim, maka segala kejahatan telah terkumpul di dalam diri kamu”.

Akhirnya, dakwaan bahawa Islam agama yang sangat menyusahkan, rumit dan tidak fleksibel adalah dakwaan yang tidak berasas sama sekali. Agama Islam mempunyai toleransi yang sangat tinggi terhadap umatnya. Oleh yang demikian, tidak dapat disangkal lagi bahawa agama Islam adalah agama yang melambangkan kesempurnaan dalam setiap keadaan dan situasi manusia.



No comments:

Post a Comment

  #AkuIslam #PanduanSolatJama'Qasar  Panduan Solat Jama' & Qasar : https://youtu.be/OyTt5kGTcAM