6.0 SOLAT JAMAK YANG DIBENARKAN SELAIN DARI MUSAFIR
Daripada al-Malikiyyah, al-Hanabilah dan juga sebahagian daripada
ulama al Syafiiyah berpendapat, antara keadaan yang dibenarkan solat jamak
selain dari musafir adalah ketika seseorang itu sakit. Bagi Imam Nawawi, hal
ini merupakan pendapat yang kukuh. Bahkan mereka berhujah dengan menyatakan
sekiranya ada keuzuran dan sakit adalah satu keuzuran yang diqiaskan kepada
musafir atas segala kesusahan mahupun untuk setiap solat ke atas mereka yang
sakit itu lebih susah berbanding orang yang bermusafir . Dalam perkara ini,
al-Malikiyyah berbeza pendapat bahawa seseorang yang sakit itu hanya dibenarkan
jamak taqdim sahajaSelain itu, jamak juga dibolehkan ketika berlakunya cuaca
sejuk dan hujan lebat. Hal ini adalah pendapat dari jumhur fuqaha’
al-Syafi’iyyah, al-Malikiyyah dan al-Hanabilah.Seterusnya, jamak juga
dibolehkan apabila seseorang itu berada dalam keadaan ketakutan. Adapun
sebahagian besar al-Syafiiyyah tidak membenarkannya disebabkan solat mempunyai
itu waktu yang telah ditetapkan.
Selain itu, menghimpunkan dua solat secara jamak taqdim adalah
harus ketika hujan, berdasarkan hadis daripada Ibn Abbas Radiyallahu Anhuma :
أن النبي صلى الله عليه
وسلم صلى بالمدينة سبعا وثمانيا الظهر والعصر والمغرب والعشاء. زاد مسلم: من غير خوف ولا
سفر. وعند البخاري: فقال أيوب أحد زواة الحديث لعله في
ليلة مطيرة. قال عسی، وعند مسلم: قال ابن عباس رضي الله عنهما أراد أن يخرج أحدا من أمته
Maksudnya: "Rasulullah SAW bersolat di Madinah sebanyak 7 dan
8 rakaat, iaitu solat Zuhur dengan solat Asar dan solat Maghrib dengan solat
Isya' Imam Muslim menambah: Bukan dalam keadaan takut dan bukan juga ketika
bermusafir. Menurut riwayat al-Bukhari pula: Seorang periwayat hadith bernama
Ayyub bertanya: Boleh jadi ketika hujan lebat pada waktu malam?” Jawab Ibnu Abbas
: Mungkin.
1. Jarak : solat Jemaah dilakukan di Masjid yang jauh
dari tempat tinggalnya dan hujan yang turun boleh memudaratkannya atau
hartanya.
2. Tempoh : Hujan itu turun berkekalan sampai waktu yang kedua.
6.2 MASALAH ISU BERKAITAN SOLAT JAMAK QASAR
menonton Bola Sepak?💭
Permainan Bola sepak adalah harus dalam Islam. Pada asalnya,
sesuatu hukum itu adalah harus selagi mana tidak ada dalil yang mengharamkannya
dan tidak terdapat perkara-perkara yang mengeluarkannya daripada batasan
keharusan itu seperti melakukan perkara-perkara maksiat. Imam Suyuti menyebut :
sekiranya kita berniat mahu pergi ke Sesutu tempat untuk bermaksiat maka tidak
boleh untuk solat jamak qasar kerana jamak qasar sebahagian daripada keringanan
agama. Akan tetapi jika sekiranya bukan tujuan untuk bermaksiat sampai disana
berlaku maksiat, maka dibolehkan untuk jamak qasar kerana itu bukan niatnya.
Oleh itu tidaklah menjejaskan keharusan seseorang itu solat jamak qasar Namun
begitu, semua pihak yang terlibat dalam permainan bola sepak ini sama ada pihak
penganjur, pihak penonton hendaklah menitikberatkan dalam mematuhi hukum
syarak.
1. 👉 Menutup
aurat ketika permainan berlangsung.
2. 👉 Menjaga
waktu solat ketika permainan berlangsung.
3. 👉Tidak
berlakunya pertaruhan.
4 👉Tidak
berlaku pergaduhan sesama sendiri atau pihak lawan dan penyokong pihak lawan.
Kesimpulannya, diharuskan solat jamak qasar ketika musafir untuk
menonton bola sepak selagi mana tidak ada tujuan maksiat seperti meninggalkan
solat, melihat aurat dengan sengaja, adanya percampuran antara lelaki dan
perempuan (ikhtilat) dan maksiat yang lain.
No comments:
Post a Comment