Thursday, 3 February 2022

 6.0 SOLAT JAMAK YANG DIBENARKAN SELAIN DARI MUSAFIR

Daripada al-Malikiyyah, al-Hanabilah dan juga sebahagian daripada ulama al Syafiiyah berpendapat, antara keadaan yang dibenarkan solat jamak selain dari musafir adalah ketika seseorang itu sakit. Bagi Imam Nawawi, hal ini merupakan pendapat yang kukuh. Bahkan mereka berhujah dengan menyatakan sekiranya ada keuzuran dan sakit adalah satu keuzuran yang diqiaskan kepada musafir atas segala kesusahan mahupun untuk setiap solat ke atas mereka yang sakit itu lebih susah berbanding orang yang bermusafir . Dalam perkara ini, al-Malikiyyah berbeza pendapat bahawa seseorang yang sakit itu hanya dibenarkan jamak taqdim sahajaSelain itu, jamak juga dibolehkan ketika berlakunya cuaca sejuk dan hujan lebat. Hal ini adalah pendapat dari jumhur fuqaha’ al-Syafi’iyyah, al-Malikiyyah dan al-Hanabilah.Seterusnya, jamak juga dibolehkan apabila seseorang itu berada dalam keadaan ketakutan. Adapun sebahagian besar al-Syafiiyyah tidak membenarkannya disebabkan solat mempunyai itu waktu yang telah ditetapkan.

Selain itu, menghimpunkan dua solat secara jamak taqdim adalah harus ketika hujan, berdasarkan hadis daripada Ibn Abbas Radiyallahu Anhuma :

أن النبي صلى الله عليه وسلم صلى بالمدينة سبعا وثمانيا الظهر والعصر والمغرب والعشاء. زاد مسلم: من غير خوف ولا سفر. وعند البخاري: فقال أيوب أحد زواة الحديث لعله في ليلة مطيرة. قال عسی، وعند مسلم: قال ابن عباس رضي الله عنهما أراد أن يخرج أحدا من أمته

Maksudnya: "Rasulullah SAW bersolat di Madinah sebanyak 7 dan 8 rakaat, iaitu solat Zuhur dengan solat Asar dan solat Maghrib dengan solat Isya' Imam Muslim menambah: Bukan dalam keadaan takut dan bukan juga ketika bermusafir. Menurut riwayat al-Bukhari pula: Seorang periwayat hadith bernama Ayyub bertanya: Boleh jadi ketika hujan lebat pada waktu malam?” Jawab Ibnu Abbas : Mungkin.


 6.1 SYARAT JAMAK KERANA HUJAN :👇

1. Jarak : solat Jemaah dilakukan di Masjid yang jauh dari tempat tinggalnya dan hujan yang turun boleh memudaratkannya atau hartanya.

2. Tempoh : Hujan itu turun berkekalan sampai waktu yang kedua.


6.2 MASALAH ISU BERKAITAN SOLAT JAMAK QASAR

 Adakah dibolehkan seseorang musafir itu melakukan Solat Jamak Qasar untuk

menonton Bola Sepak?💭

Permainan Bola sepak adalah harus dalam Islam. Pada asalnya, sesuatu hukum itu adalah harus selagi mana tidak ada dalil yang mengharamkannya dan tidak terdapat perkara-perkara yang mengeluarkannya daripada batasan keharusan itu seperti melakukan perkara-perkara maksiat. Imam Suyuti menyebut : sekiranya kita berniat mahu pergi ke Sesutu tempat untuk bermaksiat maka tidak boleh untuk solat jamak qasar kerana jamak qasar sebahagian daripada keringanan agama. Akan tetapi jika sekiranya bukan tujuan untuk bermaksiat sampai disana berlaku maksiat, maka dibolehkan untuk jamak qasar kerana itu bukan niatnya. Oleh itu tidaklah menjejaskan keharusan seseorang itu solat jamak qasar Namun begitu, semua pihak yang terlibat dalam permainan bola sepak ini sama ada pihak penganjur, pihak penonton hendaklah menitikberatkan dalam mematuhi hukum syarak.

 

 Antaranya adalah:👇

1.        👉 Menutup aurat ketika permainan berlangsung.

2.       👉 Menjaga waktu solat ketika permainan berlangsung.


3.      👉Tidak berlakunya pertaruhan.

4  👉Tidak berlaku pergaduhan sesama sendiri atau pihak lawan dan penyokong pihak lawan.

Kesimpulannya, diharuskan solat jamak qasar ketika musafir untuk menonton bola sepak selagi mana tidak ada tujuan maksiat seperti meninggalkan solat, melihat aurat dengan sengaja, adanya percampuran antara lelaki dan perempuan (ikhtilat) dan maksiat yang lain.

No comments:

Post a Comment

  #AkuIslam #PanduanSolatJama'Qasar  Panduan Solat Jama' & Qasar : https://youtu.be/OyTt5kGTcAM