Thursday, 3 February 2022

PENGERTIAN SOLAT JAMAK & DALIL PENSYARIATAN

 1.0 PENGERTIAN SOLAT JAMAK

Perkataan jamak dari segi bahasa ialah himpun atau gabung manakala yang dimaksudkan dengan solat jamak ialah menghimpunkan dua solat fardhu dalam satu waktu dengan waktu-waktu tertentu. Sementara itu, dari segi syarak ialah menggabungkan dua solat kepada sebahagiannya dalam waktu tunai, ini bermaksud membolehkan gabungan antara zohor dan asar secara taqdim dan takhir, dan begitu juga antara maghrib dan isyak, maka tidak sah menggabungkan subuh bersama apa (solat) sebelumnya atau selepasnya, sepertimana tidak menggabungkan antara asar dan Maghrib. Contohnya menghimpunkan solat maghrib kepada isyak atau isyak kepada maghrib dan zohor kepada asar atau asar kepada zohor. Selain itu, solat jamak ini terbahagi kepada dua iaitu jamak taqdim dan juga jamak takhir.

            Seterusnya, yang dimaksudkan oleh jamak taqdim ialah menghimpunkan dua solat fardhu dalam waktu pertama iaitu zohor dan maghrib. Contoh yang dapat dilihat ialah solat zohor dijamakkan dengan solat asar ketika waktu solat zohor ataupun solat maghrib yang dijamakkan dengan solat isyak ketika waktu solat isyak. Sementara itu, jamak takhir bermaksud menghimpunkan dua solat fardhu dalam waktu kedua iaitu asar dan isyak. Contohnya, menjamakkan solat zuhur dan asar pada waktu solat asar atau menjamakkan solat maghrib dan isyak pada waktu solat isyak.

 

1.1 DALIL PENSYARIATAN SOLAT JAMAK

Antara dalil-dalil pensyariatan solat jamak ialah:

Dalil solat jamak ketika bermusafir, daripada Ibn Abbas ra, katanya:

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَجْمَعُ بَيْنَ صَلاَةِ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ إِذَا كَانَ عَلَى ظَهْرِ سَيْرٍ، وَيَجْمَعُ بَيْنَ الْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ

Maksudnya, “Rasulullah SAW menjamakkan solat zohor dengan asar ketika perjalanan (yakni bermusafir) dan menjamakkan solat maghrib dengan isyak.” { Hadis Riwayat Bukhari }

 Hadith seterusnya, daripada Ibn Abbas ra:

أَنَّ النَّبِي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَمَعَ بَيْنَ الصَّلاَةِ فِى سَفْرَةٍ سَافَرْنَاهَا فِى غَزْوَةِ تَبُوكَ فَجَمَعَ بَيْنَ الظُّهْرِ وَالْعَصْرِ وَالْمَغْرِبِ وَالْعِشَاءِ قَالَ سَعِيدٌ بِنْ جُبَيْرٍ فَقُلْتُ لاِبْنِ عَبَّاسٍ: مَا حَمَلَهُ عَلَى ذَلِكَ؟ قَالَ: أَرَادَ أَنْ لاَ يُحْرِجَ أُمَّتَهُ

Maksudnya, “Nabi SAW menjamakkan solat dalam perjalanan yang kami lakukan ketika peperangan Tabuk. Baginda menjamakkan solat zohor dengan solat asar dan solat maghrib dengan isyak. Said bin Jubair berkata: Aku bertanya kepada Ibn Abbas: Apakah yang mendorong Baginda berbuat begitu? Jawabnya: Baginda tidak mahu menyusahkan umatnya.” { Hadis Riwayat Muslim }

Dalil bagi jamak taqdim ialah, riwayat dari anas bahawa:

كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا رحل قبل أن تزيغ- تميل ظهرا- الشمس، أخر الظهر إلى وقت العصر، ثم نزل يجمع بينهما، فإن زاغت قبل أن يرتحل صلى الظهر، ثم ركب.

Maksudnya: “Sesungguhnya apabila Nabi SAW bermusafir sebelum gelincir matahari, baginda akan mengakhirkan waktu zohor sehinggalah waktu asar, kemudian baginda singgah di suatu tempat dan menunaikan solat jamak kedua-dua solat. Apabila baginda berangkat sebelum gelincir matahari, Nabi akan solat zohor dan kemudian berangkat.” { Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim }

Dalil bagi jamak tarkhir. Dari Muaz bin Jabal ra:

أن النبي صلى الله عليه وسلم كان في غزوة تبوك إذا ارتحل بعد المغرب عجل العشاء فصلاها مع المغرب

Maksudnya, “Bahawa Nabi SAW ketika peperangan Tabuk, apabila bergerak selepas maghrib disegerakan solat isyak, maka dilakukan solat isyak dengn maghrib.” { Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi }

No comments:

Post a Comment

  #AkuIslam #PanduanSolatJama'Qasar  Panduan Solat Jama' & Qasar : https://youtu.be/OyTt5kGTcAM