5.0 PERKIRAAN SEBAGAI MUSAFIR
Perkiraan
Hari Masuk Dan Hari Keluar Dalam Hukum Solat Musafir (Jamak Dan Qasar)
Diantara
salah satu daripada syarat sah solat jamak dan qasar bagi musafir ada disebut
dalam kitab al-fiqh al-Manhajj.
“Tidak
berniat menetap selama empat hari di tempat yang dituju selain pada hari mula
sampai dan pada hari akan keluar.”
Ini
berdasarkan hadis al-`Ala’ bin al-Hadhrami bahawa Rasulullah SAW bersabda:
يُقِيمُ
الْمُهَاجِرُ بِمَكَّةَ بَعْدَ قَضَاءِ نُسُكِهِ ثَلَاثًا
Maksudnya: “Orang
Muhajirin bermukin di Mekkah selepas selesai menunaikan manasik selama tiga
hari.”
Sesetengah
orang mungkin keliru, tentang apa yang dimaksudkan dengan hari masuk dan hari
pulang, iaitu sama ada hari masuk serta pulang itu tercakup dalam 24 jam hari
pertama dan terakhir atau pun bukan.
Iman
al-Nawawi menukilkan perkataan :
وَلَا يُحْسَبُ مِنْهَا يَوْمَا دُخُولِهِ
وَخُرُوجِهِ عَلَى الصَّحِيحِ
Maksudnya: “Tidak dikira daripada empat hari itu dua
siang masuknya dan keluarnya mengikut pendapat yang sahih.”
Berasaskan
keterangan sebagaimana yang di atas, terdapat perbezaan antara
penggunaan hari selama 24 jam dan yang “hari“ dalam konteks hukum jamak dan
qasar. Seterusnya ‘hari’ dalam hukum itu memberi maksud waktu siang dan waktu
malam apabila seorang musafir itu sampai atau ingin pulang. Contohnya, jika
seseorang itu sampai siang hari Isnin, maka dia hendaklah berniat untuk pulang
semula ke tempat asalnya, atau keluar daripada tempat itu untuk musafir jauh ke
tempat lain pula, pada siang hari Jumaat.Seandainya, dia pulang malam sabtu,
maka tidak sah hukum solat jama` dan qasar yang dibuat kerana tidak cukup
syarat.
Di samping
itu, perlu difahami juga bahawa pertukaran hari dalam fiqh Islam adalah
selepas waktu Maghrib (senja) dan bukan 12.00 tengah malam. Antara hikmah
diberikan keringanan pada siang hari sampai dan siang hari pulang ialah kerana
seorang musafir itu pastinya disibukkan dengan perkara-perkara yang keperluan
ketika musafir (seperti pengangkutan, penginapan dan persediaan pulang) pada
dua siang hari tersebut.
No comments:
Post a Comment